Sotsiaalmeedia või õigemini sotsiaalse meedia kanalid on olnud inimeste eludes aastasadu. Täna seostatakse sotsiaalmeediat ennekõike arvutite ja mis seal salata Facebookiga, kuid see kõik on välja kasvanud mujalt. Alles hiljaaegu sattus minu ette üks kirjutis sotsiaalmeedia ajaloost, kus esimese seosena toodi välja kirjakullerid. Nende abiga sai olulisi sõnumeid kaugetesse punktidesse viia. Samuti telegraafi, raadio, piiparite, telefoni või televiisori tulek. Küll jah, agressiivsemaks läks suhtlus alates 1940 aastast, mil esimesed arvutid kasutusele võeti. Ja mil insenerid pead murdma asusid, kuidas luua suhtlusvõrgustikke arvuti abiga. Tänaseks oleme jõudnud sinna, kus sotsiaalmeedias värbamine on täiesti eraldi teema, mida saame käsitleda.
Vast vähesed suudavad meenutada, et see oli alles 2004 aasta mil Facebook loodi või 2005 aasta, mil Youtube kasutusele tuli. Või 2006, mil Twitter ja Facebook ülemaailmselt kasutusele võeti. Täna on meil juba lõputu rivi erinevaid sotsiaalmeedia kanaleid, millest vast laiem üldsus teab peamiselt 3-4. Kui veel oma viisteist aastat tagasi teadsime täpselt, millises kanalis inimesed asuvad, siis täna on inimesed justkui kadunud ja seda just nimelt suure kanaliterohkuse tõttu, mille vahel jagunetakse. Mida see aga tähendab täna tööandjale, kes usutavasti ei suuda ajaga selliselt kaasas käia ja kõik snapchatid, wechatid, viberid ja kes teab veel, mis kanalid endale selgeks teha?
Kust alustada?
Esimesena tuleks teha endale selgeks, mille poolest kanalid eristuvad ja jagama oma eesmärke ning kutsuda inimesi kaasa mõtlema.
Ja tõenäoliselt on mõistlik analüüsida põhjalikult Facebooki kanalit, kus täna on 2,38 miljardit kasutajat ja kuigi kuulen sageli lauset „Facebooki ei kasuta enam keegi“, siis suutsid nad taaskord kasvada 8% aasta jooksul ja see on väga palju.
Facebooki võimalusi kasutavad tänased tööandjad pigem asjade üles riputamiseks ja enamjaolt on tegemist üsna staatilise kasutusharjumusega, kuhu ei tehta ei tarka sihtimist ega ka rahalist boosti. Mina ei teadnud, et kõikidest Eesti ärilehtedest FB kanalis, vaid 11% kasutab rahalisi võimalusi, mida FB pakub. Ja selle pealt öelda, et Facebook ei tööta, on laus jaburlus.
Täna oleme üsna verisel tööturul, kus ellu jäävad need, kes targalt, järjekindlalt tegutsevad ja teavad mõtestatult, mida sotsiaalmeedias värbamine endast kujutab. Kuna mitmed sotsiaalmeedia kanalid on ristkasutatavad ehk pannes ühte kohta postituse, ilmub see automaatselt ka teistesse kanalitesse, mis hoiab kokku oluliselt energiat, siis tasub tööandja selgitada välja ristkasutatavad kanalid.
Facebooki algoritmid lähevad iga päevaga targemaks, mis võimaldab infot väga selgelt sihtida, õppides teisel pool ekraani oleva inimese info tarbimise vajadusi ja harjumusi. See on ka põhjus, miks vahepeal võib tunduda, et enam pole nii palju reklaami või mõtteid positusi. Ei olegi, sest Facebook teab, mida soovid lugeda, jälgides sinu harjumusi ning jätab sulle pakkumata selle osa, mis sind tõenäoliselt ei huvitaks.
Sotsiaalmeediakanalid loovad naljakal kombel võrdset ja õiglast kohtlemist, sest ei ole ainult suured ja rikkad need, kes saavad oma sõnumit jagada. Kanalid on soodsatel tingimustel kõigile avatud.
Sotsiaalmeedias värbamine toob tulemusi, kui järgid neid samme:
- Enne, kui alustad, defineeri oodatav edu. Ja proovi vaadelda võimalikult suurelt.
- Loo eraldi sotsiaalmeedia strateegia ja kohanda seda jooksvalt.
- Analüüsi andmeid ehk hoia silm peal, milliste bännerite peale klikatakse või milline sõnum käivitab inimesi.
- Katseta mängulisemat lähenemist, sest see annab värbamises kindlasti testida juba inimese esimesi omadusi ning teha selle pealt eelvalik. Proovi erinevaid lühimänge, auhinnaloose või küsitlusi.
- Püsi fookuses ja väldi pika eepose kirjutamist. Inimesed soovivad aru saada kiiresti, miks ja kas neile antud töö sobib ning mida nad vajavad kandideerimiseks.
- Räägi inimestega ehk kogu häid näiteid, kuidas üks või teine lähenemine on või ei ole toiminud.
- Kasuta paralleelselt testbännereid, mis võimaldavad kiiresti õppida, mis sihtrühma käivitab ja mis võivad olla takistused.
- Ole mobiilisõbralik ja arvesta sellega, et potentsiaalsel sihtmärgil on sinu jaoks tõenäoliselt ainult 2 minutit ja mõtle läbi, millist infot temalt kandideerimiseks esimesena vajad. CV küsimist esimese kandideerimisvormi juures ei ole tõenäoliselt mõistlik teha, sest inimestele ei meeldi ebamugavus ning vaevalt paljud oma CV-d mobiilis hoiavad.
- Ole julge. Sotsiaalmeedia kanalid suudavad tööle panna suurima tõenäosusega inimesed, kes on julged. Julge eristuda ja kui võimalik, siis midagi pöörast teha.
- Mõtle kliendikeskselt, mitte enda keskselt.
Kuula Eesti esimese tööelu teemalist PODCASTi #3 osa: “Sotsiaalmeedia värbamise teenistuses.”