Kui varem võistlesid inimesed tööturul, et saada eelist konkureeriva kandidaadi ees, siis praegusel ajal võistlevad omavahel pigem tööandjad.
Eesti töömaastikul on hetkeseisuga olukord, kus paljud ettevõtted vajavad laienemiseks uusi inimesi juurde. Mõned aastad tagasi piisas lihtsalt töökuulutuse Facebooki, tööportaali või ajalehte postitamisest, kuid kuna inimeste arv on tööturul juba mõnda aega piiratud olnud, peavad ettevõtjad tegema inimeste värbamiseks üha suuremaid jõupingutusi.
Kuidas tööandjana konkurentide seast välja paista ja kuidas tuleks suuremahulisele värbamisele praegusel turul läheneda?
Tänapäeval konkureerivad tööandjad, mitte tööotsijad
Esmane ja tõenäoliselt olulisim soovitus ettevõtetele on lihtsalt probleemi aktsepteerimine: tuleb saada aru, et ettevõtted võitlevad nüüd töötajate eest, mitte vastupidi.
“Tänapäeva tööandja peaks värbamisele lähenema nagu müügile,” ütles Level Upi tegevjuht Kristian Eding. Ettevõtet tuleb aktiivselt müüa ja selle jaoks tasuks mõelda küsimusele: miks peaks töötaja ära ostma just minu pakkumise?
Eding soovitab vältida igavaid ja pikkasid töökuulutusi ning märgib, et värbamis- ja turundusosakonnad peaksid omavahel aktiivselt koostööd tegema, täpselt nagu seda teevad turundus- ja müügiosakonnad.
Ettevõtted peaksid värbamisele lähenema loovalt
Suurte värbamisprojektide puhul ei ole kindlaid ettekirjutatud reegleid, et kuidas ja mida kindlasti tegema peab. “Suuremale värbamisprojektile peaks lähenema loovalt,” sõnas Eding. “Elame turundusmaailmas, kus ettevõtted võitlevad inimeste tähelepanu eest.”
Seetõttu paistavad loovad ja turunduslikult erilised lahendused tavaliste kuulutuste seast kohe silma ning aitavad vajalikes kandidaatides esmast huvi tekitada. Huvi aitab tekitada ja hoida ka see, kui tööandja end järjepidevalt heas valguses näitab.
Üks viis selleks on näidata sotsiaalmeedias ettevõtte igapäevatööd ja tiimiüritusi. Kandidaat tahab tõestust, et ettevõttes tõepoolest hoitakse ja motiveeritakse töötajaid. Sama punkt on tihedalt seotud mainekujunduse ja brändinguga, mis peaks samuti pidevalt ettevõtte jaoks olulisel kohal olema.
Värbamiskampaania ei pruugi alati mõjutada ainult töötajate leidmise edukust. Edingu sõnul võib hea värbamiskampaania kujundada mainet lisaks kandidaatidele ka klientide silmis. “Loovkampaania on tihti võimeline tõstma isegi ettevõtte müüki,” ütles Eding.
Kasuta loovaid lahendusi nii töökuulutuste kui ka -intervjuude osas
Võimalike kandidaatide tähelepanu võitmiseks soovitab Eding kasutada erinevaid mängulisi ja tehnoloogilisi lahendusi.
“Edukad ettevõtted loovad oma huvigrupile kas tarbimismängu, viktoriini või mõne muu loovlahenduse, mis pakuks talle lisaväärtust ning võidaks ta tähelepanu,” ütles Eding. “Alles järgmise sammuna on mõistlik inimene töökuulutust lugema kutsuda.”
Selliseid lahendusi kuulutuste jaoks on kasutanud näiteks Eesti Keskkriminaalpolitsei.
Suuremahulise värbamise puhul võib kandidaate koguneda paarkümmend või isegi sadakond. Sellises olukorras tasub CV.ee värbamisosakonna juhataja Maris Martini sõnul kasutada juba esmases kandideerimisfaasis väikest küsimustikku või mängulist ülesannet, mis on otseselt seotud erialaks vajalike oskustega, et eraldada juba varakult sobivamad kandidaadid, kellega edasi liikuda.
Traditsiooniliste töövestluste läbiviimine võib sääraste värbamisprojektide puhul muutuda väga ajamahukaks, mistõttu soovitab Martin kasutada intervjueerimisel teisi alternatiive silmast-silma vestlustele. Näiteks grupi- või videovestlusi, et ka tööandja jaoks värbamine veidi kergemaks muuta.
“Samuti võib juba esmase kandideerimisvooru teha nn avaliku üritusena, kus tööandjal on võimalik kohe hinnata ka kandidaatide suhtlusoskust ja olekut,” ütles Martin. “Grupivestlustega saab tööandja optimeerida esmaseid intervjuusid ja jätkata edasi juba üks-ühele vestlustega.”