Ülemuse töö ei ole sugugi lihtne. Mida kõrgemale keegi ametiredelil ronib, seda suuremat vastutusekoormat ta enamasti kandma peab. Kuidas anda ülemusele tagasisidet, kui tead, et tihti kaasneb ülemusel vastutusega niigi lisastress? Kuigi firma juhtimist on võimalik isegi kõrgkoolis õppida, on pea võimatu, et kõik alati esimese korraga ideaalselt välja tuleb. Ja sellega tuleb töötajana teatud mõttes ka arvestada.
Töötajate jaoks on tagasiside enamasti tavaline osa tööst, olenevalt muidugi töökohast ja ametialast. Enamikesse positsioonidesse on teatud määral tagasiside saamine siiski sisse ehitatud. Või siis korraldavad tööandjad teatud perioodi tagant tagasisidenädalaid või -seminare, kus antakse ülevaade näiteks möödunud kvartali tegevustest ja tulemustest.
Mis puudutab aga ülemusi ja tagasisidet, siis on asi juba veidi keerulisem. Igas ettevõttes peaks olema võimalus oma ülemale mingil moel tagasisidet anda. Positiivne on see, et mitmed firmad seda ka julgustavad ning soovivad. Kui töötajalt otse küsitakse, mida ta oma bossi tegevusest arvab, on oluline teada, kuidas ja mil moel tuleks oma kommentaarid esitada.
Kuidas anda ülemusele tagasisidet nii, et sellest kasu oleks?
Ükskõik kellele teatud moel kriitikat andma minnes, tuleks esimese asjana valida välja selleks sobilik aeg ja koht. Kindlasti ei tohiks hakata oma ülemusele arvamust avaldama avalikult ja ootamatult, teiste ees. Parem on leppida kokku kindel aeg ning anda oma kavatsustest selgelt teada.
“Kas me saaksime täna peale lõunat rääkida? Mul on mõned ideed, millest võiks firmale kasu olla.” See on üks näide sellest, kuidas säärase kohtumise soovi sõnastada.
Hea viis vestluse alustamiseks on kõigepealt iseenda kohta tagasisidet küsides. Sedasi on diskussioon kahepoolne ning samuti võid saada aimu sellest, kuidas teine inimene parajasti meelestatud on.
Ülemusega omavahele jäädes tuleks enne jutu tuumani jõudmist teha selgeks, mis on sinu tagasiside eesmärk. Samuti rõhutada, et kohtumise põhjus pole isiklik või mõeldud kedagi solvama. Välja tasuks tuua ka seda, et tegu on sinu enda arvamusega ning on täiesti võimalik, et tavalise töötajana võid sa eksida.
Keegi ei saa öelda, kuidas ja mida sa ülemusele või firmajuhile täpselt ütlema peaksid, kuna see sõltub täielikult inimesest ja olukorrast. Kindlasti pole mõtet liialt ülemuse võimaliku reaktsiooni peale aega kulutada. Reaalsus on tihtipeale meie ettekujutlustest lihtsalt täielikult erinev.
Töötajana esimese sammu tegemine nõuab teatud määral julgust ja pealehakkamist, mida juhtivatel positsioonidel olevad inimesed enamasti hindavad. Seega ei tasu oma arvamuse avaldamise üle ka liialt närviline olla. Eriti juhul, kui seda teha viisakal ja põhjendatud moel.