Tööturg on juba mõnda aega sellises punktis, kus on omaette katsumus meelitada enda juurde häid kandidaate. Suur osa töömesilasi on tööalase suhtestaatusega ‘hõivatud’, teisisõnu, töötavad juba. Tööportaali ja värbamiskeskusena näeme CV.ee-s, et tihtipeale ei ole ka tööandjad ise päris kindlad, keda ettevõttesse vajatakse. See väljendub ebaselgetes ametiprofiilides, nagu näiteks otsitakse mitut ametipositsiooni ühes või ei määratleta enda jaoks ära, kas vajatakse juhti või spetsialisti. Samas leidub ambitsioonikaid noori, kes soovivad tööturul läbi lüüa, kuid kelle koolitamine ja arendamine on igas mõttes kulukas. Miks siiski tasuks käia enda ressursse välja Z-generatsiooni esindajate värbamisse?
LinkedInis levib üks tore ja edukas kogemuslugu, mis kirjeldab ühe Z-generatsiooni kandidaadi värbamist:
“Värbasime äsja enda ettevõttesse Z-generatsiooni esindaja, kellel puudub varasem töökogemus. Värbasime seetõttu, et: kandidaat jõudis 10 minutit varem interjuule (respect!), hääldas minu nime korrektselt, andis mulle tugeva käepigistuse, oli viisakalt riides ja tõi vestlusele kaasa isegi enda CV paberkandjal (kuigi ma ei vajanud seda).
Kandidaat naeratas kogu töövestluse vältel, hoidis minuga silmsidet ja oli enda töökogemuse puudumise osas aus (ja me väärtustame ausust enda ettevõttes). Ta küsis küsimusi ja näitas, et soovib ennast arendada. Ta tuli intervjuule kohale!
Ta tuli intervjuule kohale!
Kõikidele, kes on värbamisprotsessis otsustavaks lüliks – ärge kandke maha kandidaate, kel ei ole eelnevat kogemust. Nad suudavad arendada enda oskusi ja teadmisi just teie juhendamisel. Rohkem kogemust ei garanteeri paremat sobivust või head tööeetikat.
Mõnikord sobituvad ettevõttesse isegi paremini kogemuseta Z-generatsiooni esindajad, kuna nad on tänulikud iga võimaluse eest – nad on sõna otseses mõttes näljased arengu ja õppimise järgi. Nad vajavad üksnes seda, et keegi annaks neile võimaluse ennast tõestada, hoolimata vähesest või puuduvast töökogemusest.
Rohkem kogemust ei granateeri paremat sobivust või head tööeetikat.
Ole see inimene, kes annab neile võimaluse. Ole liider, kes kasvatab tuleviku liidreid.”
Kas see lugu kõnetas, inspireeris Sind? Tuleb nõustuda muidugi – antud näide ei tähenda seda, et kõik Z-generatsiooni esindajad käituvad ühtemoodi: janunevad teadmiste järgi ja on valmis nii jõudsasti selle nimel pingutama. Küll aga on selles loos iva. Ei tasu maha kanda neid, kel ei ole kilomeetripikkune töökogemuste list ette näidata (ka selles on oma miinus).
Selle kogemusloo autor julgustab teisigi värbajaid olema avatud kandidaatidele, kel ei ole eelnevat töökogemust. See võib tähendab ka seda, et kandidaadil ei ole nii palju ootusi ja võrdlusmomente, mis võiks tööandjat isegi heas mõttes rahustada.
Kuigi on palju juttu ka lumehelbekeste ebareaalsetest ootustest nii palganumbri kui ka töö paindlikkuse osas, siis kindlasti leidub näiteid äärmisest äärmusesse: on nõudlikuid ebarealistike ootustega noori, on neid, kes on valmis veri ninast väljas pingutama, et keegi annaks võimaluse ennast tõestada.
Sellegipoolest, loo sõnum on see, et ei tasu maha kanda ilma varasema töökogemuseta noori. Suure kogemuste pagasiga töötaja värbamisel peab passiivsete kandidaatidega tööturul arvestama tahes tahtmata kandidaatide ülemeelitamisega, isegi üleostmisega. Samuti tuleb võtta arvesse ka ümberkoolitamise ajaga, mis kulub mistahes töötaja värbamisega, kes tuleb teisest ettevõttest.
Tasub leida see aeg ja muu vajaminev ressurss, et panustada noorte arendamisse. Ajakulu on tõenäoliselt suurim, mis kogemuseta noore värbamine maksab. Tulemus võib olla parem, kui pika tööstaažiga töötaja väljaõppega, kuna olete enda ettevõttes suutnud koolitada välja uue spetsialisti!
Lõpetuseks, antud kogemusloos võis tähele panna rõõmustavat märkust, et noor kandidaat tuli vestlusele kohale(!). See on tõesti väärt tähelepanek, sest ka CV.ee argipäevas on näha, kuidas täiskasvanud kandidaadid ei ilmu tööintervjuule kohale ning ei võta vaevaks teha eelnevat teavitustööd. Just väikesed asjad on tihtipeale personali valikus määravad ja ei saa alati öelda, et mida vanemaks, seda teadlikumaks.
Ole see inimene, kes annab neile võimaluse. Ole liider, kes kasvatab tuleviku liidreid.