CV-Online viis läbi küsitluse tööealiste eestlaste seas, et uurida puhkusel töötamise sagedust ja sellega seotud hoiakuid. Uuringust selgus, et lausa 83% töötajatest ei taha mingil põhjusel puhkusel olles töö tegemisest loobuda. Idee poolest tundub tõhus tuua ärile kasu ka puhkusel olles, eriti kui tehakse seda vabatahtlikult. Küll aga ei ole see tihtilugu kõige mõistlikum mõte, kuna iga inimene vajab aeg-ajalt pisut puhkust tervise ja vaimu korrastamiseks. Kuidas veenda töötajaid puhkama?
Puhkuse ajal on peamiselt töötanud inimesed, kellele ei leidu asendajat (21,7%), kes soovivad lisaraha teenida (19,5%), kellel on liigne töökoormus ning kelle tööga seotud tähtajad sattusid puhkuseperioodile (15,9%). Vähesemal määral toodi välja survet tööandja/kolleegide poolt, soovi end tööl toimuvaga kursis hoida, ja seda, et rabatakse tööd mitmel töökohal. Lisaks mainiti puhkusel töötamise põhjustena raskusi puhkuse ajaks tööga valmis jõudmisel, kiireloomulisi ja vähe aega nõudvaid ülesandeid, vabakutselisena tegutsemist, ja ka seda, et ei olda puhkust välja teenitud.
Puhkamata töötajad kipuvad läbi põlema
Kui meeskond on väike ja iga kvartali tulemused on ettevõtte jaoks muutlikud, ei tundu kunagi hea aeg puhata. Kuid tööle pühendumine võib tegelikult kahjustada töötajate tulemuslikkust ja häid töötajaid läbi põletada. Töötaja läbipõlemine on aga ärile äärmiselt kahjutoov. Õigeaegne puhkus vähendab stressi, tõstab meeleolu ja parandab töötulemusi. Töötajad, keda julgustatakse rohkem puhkust kasutama, on tööl ka produktiivsemad. Lisaks võivad läbipõlenud töötajad olla ettevõtetele kahjulikud, kuna nad teevad tõenäolisemalt irratsionaalseid otsuseid või neil on otsuste tegemisel üldse raskusi.
Idufirmade kiire töökultuur võib kehtestada kirjutamata reegleid, mis on võimsamad kui ametlikud puhkamise normid. Sageli on vaja kindlaid strateegiaid, et julgustada töötajaid lõõgastumiseks, ümber häälestamiseks ja keskendumiseks päriselt endale aega võtma. CV-Online’i meeskond toob sinuni viis meetodit, mis võivad kasu tuua:
1. Näidake eeskuju
Tööeetikast kuni puhkuse võtmiseni järgib ettevõtte meeskond alati oma ülemuste seatud tooni. Kui nad näevad ülemust lakkamatult töötamas, tunnevad nad kohustust sammu pidada. Kui ülemus võtab puhkuse, võivad töötajad eeskuju järgida. Olge teadlikud enda näidatavast eeskujust, olenemata sellest, kas plaanite puhkuseks vaid päeva või paar vabaks võtta, või viibite töökohustustest eemal pikema perioodi vältel.
Avatud suhtlus juhi ja tema meeskonna vahel on ülioluline. Kui juhid on valmis täitma ülesandeid väljaspool nende tavapäraste kohustuste ulatust, näitavad nad kogu meeskonnale, et kõik peaksid olema valmis aitama üksteise töökoormust katta. Alates kontoriköögi katastroofivabana hoidmisest kuni arendusmeeskonnaga koos istumiseni, et arutada mõne projekti takistusi – pole midagi, mida juht ei peaks eeskuju näitamiseks tegema.
2. Õppige oma töötajaid tundma
Üks-ühele suhtlus on oluline, et hinnata, kuidas iga meeskonnaliige töökoormusega toime tuleb. See, mille tegemiseks ühel töötajal võib kuluda kaks päeva, võib teisel kuluda terve nädal ja kuigi meeskonna koosolekutel on oma eesmärk, ei ole ühene töökoormuse jaotamine parim viis läbipõlenud töötaja tuvastamiseks.
Kehtestage avatud uste poliitika, mis julgustab regulaarseid individuaalseid vestlusi. See mitte ainult ei aita juhtidel teada saada, kuidas töötajad väljakutsetega toime tulevad, vaid julgustab ka takistuste tõttu piinlevaid töötajaid abi paluma. Kui ettevõte tunneb oma töötajaid isiklikul tasandil, on neil ka lihtsam ära tunda, millal inimesed puhkust vajavad, ja julgustada neid seda tegema.
3. Planeerige tööaeg ümber
On võimatu teada kõike, mis töötajatega väljaspool kontorit toimub – mõned võivad hoolitseda väikeste laste või teiste pereliikmete eest, samas kui teistel võivad olla muud kohustused, nagu vabatahtlik töö või rasked treeningud. Elu juhtub tööeesmärkidest sõltumata.
Looge kultuur, mis annab töötajatele paindlikkuse täita oma ülesandeid ajakava järgi, mis vastab nende eesmärkidele ja väärtustele. Seda on mõnikord lihtsam öelda kui teha, kui tegemist on oluliste tööülesannetega, kuid valikute pakkumine võib ära tasuda töötajate rahulolu ja produktiivsusega.
4. Muutke kasutatavaid termineid
Lihtne asi, nagu vabade päevade kirjeldamiseks kasutatava sõnavara muutmine, võib muuta töötajatel nende võtmise mugavamaks. Pidage meeles, et stressirohkeid sündmusi, nagu lähedaste kaotus või väiksemaid pingeid, nagu ootamatu õhukonditsioneeri purunemine, juhtub inimestega iga päev ja sageli eelistavad inimesed neid võitlusi privaatsena hoida.
Näiteks “haige” või “leinaaja” asemel terminite “isiklik” või “paindlik” kasutamine annab töötajatele loa kasutada aega nii, nagu nad seda vajavad, ilma et nad tunneksid, et nad peavad vastama kõikidele tööandja esitatud küsimustele.
5. Korraldage üllatusüritusi ja pakkuge tervisepäevi
Kui töötajad ei võta piisavalt puhkust, kaaluge planeerimata kontoripuhkuse korraldamist. Kui meeskond jõuab mõne tähtsa verstapostini ja kõigil on vähe füüsilist ja vaimset energiat, võite välja saata e-kirja, mis annab võimaluse nädalavahetust päeva või paari võrra pikendada. Võite alati kindlad olla, et töötajad neid puhkusepäevi ka kasutavad.
Mõistlik kogus tervisepäevi on suurepärane viis ilma küsimusteta vaba aja veetmiseks – töötajatele võivad need pakkuda väga vajalikku puhkust, ilma et keegi peaks muretsema tööl hätta sattumise pärast.
Töötajate läbipõlemise ennetamine puhkusesõbraliku kultuuri kaudu on ettevõtte edu jaoks sama oluline kui kuluprognoosid ja strateegilised plaanid. Töötajate julgustamine töölt aega maha võtma suurendab tegelikult pühendumust ja produktiivsust. Ja see on täpselt see, mida iga ettevõte vajab.