Heategu töökohal võib olla lihtne ja väike, ent on väärilise tähendusega ning ei jää ka kaaskolleegide poolt märkamata. Näiteks legendaarne Coca-Cola tegi enda ettevõttes uuringu, kus paluti mitmetel töötajatel sooritada väiksemaid heategusid töökohal. Töötajad otsustasid teineteise tänamise, kohvi toomise ja muude väiksemte žestide kasuks – mõju oli märkimisväärne. Headuse ‘ohvrid’ said lisaks rõõmule ka soovi ise edastada teistelegi rõõmu. Headuse andjad ja saajad võitsid mõlemad – motiveerituse, tööga rahulolu ning positiivsuse.
Kas Teie ettevõtte töökultuuris on kombeks teha teineteisele häid žeste, tähelepanekuid, üllatusi?
1. Tehke üheskoos selgeks, mis teid tiimina, kolleegidena ühendab – näiteks ühise ajurünnaku teel. Igal töötajal on oma eesmärk töökohal, ent tegelikult toetava individuaalsed eesmärgid ka ühte suurt tervikut – ettevõtte visiooni. Seetõttu tuleks pürgida selles suunas, et kõik töötajad on ühel meelel ja ühel lainel ka igapäevatöös.
2. Suhtu hästi ka ettevõtte teistes osakondades või tiimides töötavatesse kolleegidesse. Osakondade vaheline konkurents on minevik – tuleb mõista, et suund on ühine ning iga tiimi, osakonna töö mõjutab ka teisi. Kui kohtad enda meeskonna välist kolleegi, siis ole niisamuti avatud ja sõbralik.
3. Kui märkad, et Sinu kolleeg on hädas just selles vallas, mida Sa hästi tunned, siis aita välja. Jaga nõuandeid, soovitusi ning julgusta hädas olijat. Sinu kolleegile on see tõenäoliselt suureks abiks ning hea meel on Sinulegi garanteeritud, kui märkad ühel hetkel, et Sinu soovitused kandsid vilja!
4. Õpi ümbritsevaid inimesi ka töökohal tundma. Mõnikord on kergem võtta omaks erinevaid hoiakuid kolleegide suhtes, ent tihtipeale ei tea me kaastöötajate elulugusid. Õppides teineteist rohkem tundma võib aja jooksul selgineda, kes ja miks omab kindlaid käitumismustreid või harjumusi.
See teadmine võimaldab läheneda kolleegile temale sobilikul viisil ning hoida õhus veelgi paremat tööatmosfääri.
5. Ole teistele eeskujuks. Näita välja, kuidas Sa enda kaaskolleege väärtustad ning Sind ümbritsevatele inimestele ei jää see märkamatuks. Näiteks korralda mõni ühine üritus või kohvipaus ja julgusta teisigi töövälisel ajal avatuks suhtlemiseks. Anna tõuge sellele, et kolleegid avaldaksid enda arvamust ja ideid.
Mõnikord piisab ka väikesest kaasavast tegevusest: jaga enda rõõmsaid hetki, paku võimalusel kolleegile küüti pärast pikka tööpäeva, ole sõbralik, kutsu kolleege koos endaga lõunatama, näita välja enda tänulikkust. Nimekiri võib olla lõputu, ent võtab vaid väikse pingutuse, et kõigil oleks hea töövaim sees.
6. Tee headuse võlu endale rõõmsaks tegevuseks. Pea meeles – kui mõni positiivne tähelepanek kolleegile kõlab ebasiiralt või sarkasmilise noodiga, siis ei täida see mõistagi mitte mingisugust eesmärki. Väljenda enda tänulikkust ja headust siis, kui seda päriselt tunned.
7. Võtke ettevõttesse uusi töötajaid avasüli vastu. Pingeline tööatmosfäär on vähim, mida äsja saabunud töötaja sooviks töökohal näha ning see võib isegi ka kõige meeldivama töö üle trumbata.
Tee omaltpoolt kindlaks, et uuel töötajal oleks mugav ning tore sisseelamisperiood ning ära pelga osutada vajadusel enda abikätt.
8. Jaga vaid konstruktiivset kriitikat. Konstruktiivne kriitika hõlmab endas seda, et kolleegid annavad teineteisele tagasisidet vaid käitumise, mitte isiksuse kohta.
Pea meeles, et isiksust puudutav tagasiside on selge solvang ning inimesele jääb selline kriitika kauemaks mällu. Tagasiside ei tohiks olla demotiveeriv – kaaskolleegil peaks tekkima just soov pingutada veelgi rohkem.
9. Tunnista vajadusel omapoolset eksimust. Ole juhtfiguur ja eeskuju ning võta vastutus, kui niiviisi on õiglane teha. Mõnikord see aitab ka kaaskolleegil ennast seetõttu hästi tunda, et eksimus ei olnud taas tema õlul.
10. Jäta pingete maandamine tööpäeva lõpu ja koduse elu vahelisse aega. Kui tunned, et pinged on Sinust võimust võtnud, siis võta endale tunnike ning tee endale meelepäraseid tegevusi: tee värskendav jalutuskäik, puhka, kuula meeldivat muusikat.
Ära unusta, et negatiivne alatoon võib mõjutada ka kaaskolleege ja neidki demotiveerida. Selle tõttu aga kannatavad nii tulemused kui ka kõikide osapoolte motivatsioon.